Motorcykeluheld med personskade styrtdykker.

Oprettet d. under Uheldsanalyse

Det er blevet mere sikkert at køre på motorcykel. Personskader er faldet med næsten 40% perioden 2008 til 2017, når man kører på motorcykel, viser en ny undersøgelse.

Årsagen hertil er mange, udtaler John Tange formand for Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF), men vores konstante fokus på sikkerhed for motorcyklisterne, ikke mindst i kampagnen Sikkerpå2Hjul, i samarbejde med Dansk Kørelærer Union, (DKU) De Køretekniske Anlæg i Danmark (KTADK) og MC Touring Club, (MCTC) har helt sikkert været med til at sætte en ny praktisk dagsorden for hvad efteruddannelse kan.

At køre på motorcykel er en praktisk ting, som ikke kan læres ved at læse på en hjemmeside, mener formanden, og derfor er det så vigtigt, at man efteruddanner sig på et lukket køreteknisk anlæg - på egen motorcykel. For kun på den måde øges kendskabet til de kræfter, der er i spil i forbindelse med brugen af lige netop den motorcykel man er ejer af.

Undersøgelsen viser en stigning for indregistrerede motorcykler fra 133.914 i 2008 til 160.500 stk. ved udgangen af 2017 svarende til en forøgelse på 20%.

Den gode nyhed er så, at uheld med personskade i samme periode er faldet fra 347 i 2008 til 214 i 2017 - et fald på ikke mindre en 38% ifølge tal fra Danmarks Statistik.

Den gode udvikling skal fortsætte, men det kræver hjælp fra bilisterne.

Derfor kommer formand for MFF, John Tange med denne opfordring til bilisterne:

- I en del af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det, at bilisterne overser motorcyklerne, når bilisterne skal svinge eller køre ud fra en sidevej, hvor de burde have holdt tilbage. Derfor er det vigtigt, at bilisterne er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne.

- Det er også vigtigt, at motorcyklisterne kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at en motorcykel er lettere at overse end en bil er. Derfor skal man som bilist være ekstra påpasselig med at orientere sig i forhold til motorcyklister, specielt i de situationer, som er beskrevet herunder.

  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist.
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist.

  • Bilisten svinger til venstre, men opdager for sent, at en motorcyklist er ved at overhale.

 

De gode råd til bilisterne er derfor:

 

  • Vær forberedt og hold ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken.
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug spejlene og hold øje med motorcykler, der er langt væk.
  • Se dig ekstra for, når du krydser en vej.

Fakta:

I den tiårige periode fra 2008 - 2017 er antal af motorcykeluheld med personskade faldet fra 347 i 2008 til 214 i 2017. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

 

Kontakt:

For kommentar kontakt MFF Formand John Tange direkte på telefon 40456648 eller formand@mff-dk.dk

Kilde: www.statistikbanken.dk

 

Vedhæftede billeder er til fri afbenyttelse - ved kreditering MCTC - i forbindelse med omtale.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar