Hvad og hvor skal du som motorcyklist passe ekstra meget på – Hvad lærte vi af 2019
Lad os starte med noget fakta:
Udsagn i pressen juli 2020 vedrørende uheld i 2019:
I mere end 9 ud af 10 dødsulykker på motorcykel, er det en mand, der bliver dræbt.
Fakta.
Ud af bestanden af de 165.117 (pr.30.06.2020) motorcykler med nummerplade er 150.576 registreret hvor det er en mand der er bruger – og 14.541 hvor det er en kvinde der er bruger.
Altså udgør mænd 91% af alle motorcykelbrugere. Så kan det vel ikke være en overraskelse for nogen, at der er samme repræsentation i uheldstal, alt andet ville da om noget, være bemærkelsesværdigt.
Spørgsmål til dette: Jo, men fordi de er registreret som brugere, kan det jo godt være, at det er andre i husstanden der kører på den?
Vi tillod os på vegne af alle motorcyklister at svare således: Man låner da ikke sin motorcykel ud, hvad tænker du på?
Der skal ikke herske tvivl om, at hvert dødsfald er et for meget, men set i helikopterperspektiv er vi lykkedes med at stoppe den generelle uheldsprocent på trods af,at der er kommet mere end 20.000 flere motorcykler på vejene i denne periode.
De motorcykeluheld som vi har en mulighed for at påvirke, nemlig der hvor der er tale om danske motorcyklister på egen motorcykel der er impliceret i uheld, forventer vi, ved hjælp de nyeste sikkerhedstiltag indenfor motorcykelbeklædning introduceret i fuld skala i år, nemlig Airbagbeklædning med fuld elektronisk pakke på niveau med bilers tilsvarende systemer, samt det massivt øgede fokus på efteruddannelse der er skabt via SikkerPå2Hjul kampagnen, vil medvirke til, at der uagtet den større bestand, at uheld alligevel kan blive reduceret yderligere fremadrettet.
Hvad og Hvor skal du så være ekstra opmærksom på når du er på tur:
Udsagn fra Uheldsanalysegruppen i MFF vedr. uheld registreret i 2019
Vi undrer os mest over de mange frontal kollisioner hvor bilister pludselig kommer over i den modsatte kørebane!
Vi har set flere uheld i morgen og aftentimerne hvor en kraftig lav sol har blændet den modkørende bilist – så kører du med solen i ryggen på de tidspunkter er der kun en ting at gøre: Tænd det lange lys så har du en mulighed for at blive set i tide. Se mere om det tema lys på motorcykler her:
Motorveje: Stigende antal uheld! Når trafikken går i stå, så hold primært fokus bagud… det der sker længere fremme kan du alligevel ikke gøre noget ved og sørg så for at placere dig hvor du kan komme væk i en fart fordi… Bilist overser kø på motorvej – brager ind i holdende MC
Og så de kendte, desværre også i 2019 – men vigtigt, at de ikke bliver glemte:
Bilist fortager venstresving – overser MC – så holder der en bil i vejsiden så forvent alt kan ske og tag dine forholdsregler.
Traktor overholder ikke sin vigepligt – Landmænd skal også være her, og naturligvis også overholde reglerne, men du bliver altid den “lille” i den sammenhæng så hav stor respekt for de store maskiner hvis du ser dem i nærheden af vejen.
Bilist laver U-vending lige foran MC – Holder der en bil i vejsiden så forvent alt kan ske og tag dine forholdsregler.
Bilist overser MC i T-kryds – Det kan godt være, at vi har retten på vores side, men det hjælper jo ligesom ikke rigtig noget hvis…Derfor: Vi kan kun tage vare på os selv – der er ikke nogen bedre til det end os selv- så lad os hjælpe hinanden med at gøre lige netop det, så er der håb om, at lige netop den her type uheld vil mindskes.
Bilist ud fra ubetinget vigepligt – samme som ovenstående
LAD VÆRE MED AT OVERHALE EN HEL STRIBE BILER PÅ EN GANG – du ved ikke om en af dem bryder ud af rækken og er lige der hvor du skulle være!
Og endelig: Behold altid hænderne på styret, så er bremsegrebet nemlig lige ved hånden.
Foto: Rådet For Sikker Trafik